27 April 2011

solat?pergaulan?apa ada?

hari ni, aku bersemangat untuk menjejakkan kaki ke pekan changloon menaiki bus.
saja cari pengalaman naik bus uum plak. sejam tggu. dari 5.30p.m sampai la 6.30p.m.
bus sampai dan penumpang yang di atas bus kelihatan gabra seolah-olah bus yang diorang naik tu bakal terbalik. gara2 dek bakal penumpang yang berpusu ke arah bus.
dan aku tersepit di tengah lagi. sepatutnya aku bahagia dikelilingi oleh gadis2 tetapi akan segala kekuatan iman dan peringatan Tuhan.
aku menjadi suspen bukan sahaja disebabkan aku tersebit di tengah2 awek2 bersaiz xxxl tetapi kerana aku tahu akan batas pergaulan lelaki dan perempuan.
masyaallah!jahilnya ilmuwan kita.
sedih aku melihat. main langgar je sebabkan nak naik bus.
dan setibanya di changloon, aku menarik nafas lega dan beristighfar panjang.
jadi pergilah aku bershopping di pekan yang serba serbi lengkap.
tiba lah waktu solat maghrib. tergagau aku mencari surau di dalam mall yang kecik tu.
dah renovate rupanya. tapi aku x putus harap.
"mesti ada surau ganti.kalau x diorang ni solat kat mana je" bisik hati kecilku.
jadi bertanya la hambaAllah ni kepada pekerja di situ dan dia menjawab xde la surau lain.
dan kami bertanya lagi, di mana kamu semua solat?dan dengan selamber je die ckp, "ntah, xsolat la kot."
xpe, ak melangkah keluar mall.dan bertanya di kedai makan kot2 ade la surau kat kedai die.
jawapan yang sama.bila ditanya, abang solat kat mana?terus dia suruh ak tanye orang lain. dan orang tersebut terdengar perbualan kami dan lari seperti di terjah pencegah maksiat.
dan akhirnya, usaha aku dan kawan2 membuahkan hasil. butik GENE MARTINO bagi kami tumpang solat. alhamdulillah.
dan disebabkan aku ingin menjaga pergaulanku dengan yang bukan mahram aku dan kawan2 decide nak naik teksi je..dan alhamdulillah. driver taxi tersebut hanya mengenakan caj beberapa RM sahaja kepada kami.
itulah kuasa yang Maha Agung. untuk berbuat baik, kita kena berusaha dan dia akan memberi ganjaran dan memudahkan kerja kita.
ingat...
segalanya bermula dengan niat

1 comment:

  1. hahahah~~~
    selamat aku balik awal...huhuhu~~
    lain kali nk shping ge jitra...kmudahan lgkap k0t..huhuhu~~

    ReplyDelete